5.5. GAMEPAD ŞI VOLAN PENTRU JOCURI
Gamepad-ul este un periferic specializat, folosit în anumite jocuri. Poate fi utilizat atât la consolele specializate pentru jocuri (Play Station, Nintendo, X-Box etc.) cât şi la calculatoarele personale. Conectarea la cele din urmă se face, de obicei, pe portul specializat de pe placa de sunet.
După cum se observă în figura 5.22, gamepad-ul are o formă care permite ţinerea sa în ambele mâini. Butoanele din dreapta au rolul de comenzi în jocuri, în timp ce acelea din mijloc sunt, de obicei, rezervate pentru comenzile de pauză/pornire sau meniu. în dreapta, se află comenzile direcţionale implementate pe o tastă specială, care este, de fapt, un joystick digital, care dă doar direcţia deplasării, nu şi poziţia. La gamepad-urile mai noi, acesta a fost înlocuit cu unul analogic, mult mai potrivit pentru jocurile complexe de azi. De asemenea, unele dintre tastele din partea dreaptă pot avea funcţii de tip analogic, prin care se poate controla intensitatea comenzii. Unele gamepad-uri au un motor intern, care implementează funcţia de force-feedback .
Volanul este un tip de controler şi mai specializat decât gamepad-ul, fiind folosit doar în jocurile care simulează maşini (NFS, Colin McRae etc.). în afara volanului, controlerul include şi un set de două (sau, mai rar, trei) pedale, care transmit comenzi similare celor de la un automobil real. Pe volan, sunt dispuse diferite butoane digitale cu rol specific: schimbător de viteze, semnalizare, claxon, faruri etc. Rotaţia volanului modifică rezistenţa unui potenţiometru situat pe axul acestuia, care indică sistemului de calcul poziţia. Forţa necesară pentru rotirea volanului este controlată prin sistemul force-feedback, care simulează reacţiile unei maşini reale. Unele console cuprind şi un mic motor electric, care induce o vibraţie în volan, pentru sporirea senzaţiei de realitate. Pedalele implementează acelaşi sistem, fiind mai �moi� sau mai �tari�, în funcţie de parametrii jocului şi de poziţia lor.