5.4. TRACKBALL
Trackball-ul este un dispozitiv de poziţionare, constând dintr-o bilă inserată într-un suport care conţine senzori pentru detecţia rotaţiei bilei pe cele două axe. Bila este acţionată cu degetul sau cu palma, pentru a efectua mişcarea cursorului. Aceasta are dimensiuni de câteva ori mai mari decât cea de mouse, pentru a fi uşor de manipulat de către utilizator. în afara bilei, un trackball este prevăzut cu două sau mai multe butoane, care îndeplinesc acelaşi rol ca butoanele mouse-ului. Structura internă a unui trackball este prezentată în figura 5.20. Se observă rotiţele pe care stă bila şi care acţionează senzorii de mişcare la deplasarea acesteia, precum şi circuitele aferente, utilizate la conversia mişcării în semnale electrice. Sistemul este aproape identic cu cel folosit de mouse, conectorul trackball-ului extern fiind PS/2.
Trackball-urile sunt folosite destul de des în aplicaţiile de tip CAD şi la calculatoarele portabile, unde nu există loc pentru folosirea unui mouse. La cele din urmă, au fost înlocuite în ultima vreme de touchpad-uri. în afara calculatoarelor, trackball-urile sunt folosite şi în aplicaţii speciale, cum ar fi consolele radar sau sonar.
Principalele avantaje ale trackball-ului sunt posibilitatea de a fi construit cu durabilitate crescută faţă de mouse şi posibilitatea de folosire a acestuia în spaţii restrânse. Un dezavantaj major este faptul ca trackball-ul este predispus la murdărire mult mai mult decât un mouse clasic, bila fiind în contact direct cu utilizatorul. Alt dezavantaj este determinat chiar de construcţia acestuia, fiind greu de curăţat şi reparat, datorită situării lui în interiorul consolei (vezi figura 5.21).