TrackBall
1. Introducere O problema care preocupa multi utilizatori este problema spatiului necesar miscarii unui mouse. Principalul înlocuitor al mouse-ului, trackball-ul este, în esenta, ceea ce sugereaza si numele - o bila, deseori de dimensiuni mai mari, care, atunci când este rotita, determina cursorul de pe ecran sa îi urmareasca miscarile. Bila se roteste pe loc si nu are nevoie de un spatiu mai mare decât baza dispozitivului - câtiva inci patrati . Exista modele portabile, proiectate astfel încât sa poata fi atasate calculatoarelor - laptop sau notebook, marind dimensiunile acestora doar cu câtiva centimetri. 2. Caracteristici ale trackball-uluia) Butoanele Ca si mouse-ul, trackball-ul are butoane, prin care indica pozitia cursorului în locul dorit. Cele mai multe trackball-uri au doua sau trei butoane actionate prin apasare, cu aceleasi functii de selectie ca si butoanele mouse-ului. Desi unele modele au patru butoane, acestea functioneaza ca doua perechi în oglinda, astfel încât dispozitivul sa poata fi folosit cu orice mâna. b) Dimensiunea bilei O alta optiune de proiectare a unui trackball este dimensiunea bilei si modul în care aceasta este tinuta în interiorul mecanismului. Unele produse au bile de aceeasi dimensiune cu a unei bile de biliard. La început, bilele mai mari erau considerate mai bune, dar dimensiunile mai mici devin tot mai populare în urma folosirii acestora pentru calculatoarele portabile. c) Protocoalele folosite de trackballPentru comunicarea cu programele, ca si mouse-ul, trackball-ul trebuie sa trimita catre PC informatii de pozitionare. Deoarece prima data a aparut mouse-ul si au fost puse la punct protocoalele de functionare ale acestuia, producatorii de trackball-uri au adoptat diferite protocoale standard existente. Deci, marea majoritate a trackball-urilor, imita mouse-ul Microsoft si folosesc exact acelasi protocol. Alte tracball-uri sunt proiectate pentru înlocuirea directa a unui mouse PS/2, deci folosesc protocolul de mouse IBM. d) RezolutiaEvaluarea unui trackball, ca si a unui mouse, se face uneori în functie de rezolutie - numar de pasi pe inci (Counts Per Inch, CPI). Aceste valori însa, nu indica întotdeauna precizia de pozitionare. Un trackball cu rezolutie mare deplaseaza cursorul pe ecran pe o distanta mai mare în concordanta cu fiecare grad cu care este rotita bila. O valoare CPI mare are ca rezultat deplasarea mai rapida a cursorului pe ecran, dar reduce controlul asupra pozitiei cursorului. O valoare CPI mai mica înseamna ca trebuie rotita bila mai mult pentru a muta cursorul, dar în schimb controlul este mai precis. În prezent exista mai multe posibilitati pentru rezolutia trackball-urilor, astfel încât exista posibilitatea unei configurari personalizate. Cele mai multe trackball-uri actuale folosesc operarea balistica, procedeu prin care miscarea bilei este convertita în deplasari ale cursorului pe ecran în functie de viteza de rotire a bilei. Pozitionarea se face rapid si precis în acest mod de lucru, care presupune o adaptare a vitezei de rotire a bilei având acelasi efect (uneori mai mare) cu unghiul de rotire. 3. Trackball-uri fara bila Aceste dispozitive de intrare au fost special concepute pentru calculatoarele portabile. Doua dintre cele mai avantajoase astfel de dispozitive sunt dispozitivele Isopoint si maneta indicatoare. Maneta indicatoare (pointing stick) - numita Trackball 2 în cazul PC-urilor notebook produse de IBM - a fost folosita pentru prima data de calculatoarele portabile IBM. În principiu, acest dispozitiv este un joystick miniaturizat, dispus între literele "G" si "H" de pe o tastatura conventionala. Maneta indicatoare se ridica doar cu doi milimetri deasupra tastelor. Datorita pozitiei în care se afla, maneta poate fi manevrata cu oricare dintre degetele aratatoare. Functiile de selectie echivalente cu cele ale butoanelor mouse-ului sunt îndeplinite de doua taste dispuse în partea de jos a tastaturii, lânga bara de spatiu. Spre deosebire de joystick, maneta indicatoare nu se misca, ea reactionând la apasare. În general, viteza de deplasare a cursorului este proportionala cu forta cu care este apasata maneta. Trackball - HiTrakÎn Figura1 este prezentata imaginea unui trackball HiTrack. ![]() Figura 1 Ca o concluzie a celor discutate despre trackball, vom prezenta sub forma unui tabel (Tabelul 2), cele mai des întâlnite situtii pentru un astfel de echipament si solutiile la aceste probleme. Pentru exemplificare am ales trackball-ul HiTrack, produs de firma Genius. Acesta este un trackball la care se pot alege numarul de butoane: doua sau trei si poate fi folosit cu amble mâini. Astfel, HiTrack are situat în partea de jos un buton cu ajutorul caruia se poate selecta modul de emulare pe care sa-l foloseasca trackball-ul. Mutând butonul la stânga pe pozitia "2", va fi activat modul de lucru Microsoft, care este un mod de lucru care foloseste doua butoane. Mutând butonul la dreapta pe pozitia "3", va fi activat modul de lucru Mouse System, mod în care sunt emulate toate cele trei butoane ale mouse-ului.
Daca vreti sa reveniti la pagina care prezinta MOUSE-ul apasati cuvintul cheie MOUSE. ![]() |