3.1. Sistemul harddiskINTRODUCEREOficial
aparute în anul 1956, harddisk-urile sunt de fapt una din inventiile ce vin
ca rezultat al unui lung lant de inovatii. Fara îndoiala ca una din cele mai
mari frâne pentru majoritatea sistemelor de calcul de atazi sunt partile
mecanice, iar harddisk-urile sunt în mare parte niste dispozitive mecanice. Harddisk-ul
este singura parte mecanica, esentiala pentru functionare, care, la ora
actuala, mai face parte dintr-un calculator modern. Chiar daca nu este o
componenta electronica 100%, totusi, nivelul tehnologic la care a ajuns este
remarcabil. Probabil
cea mai uimitoare proprietate a harddisk-urilor este capacitatea acestora de
a tine pasul cu programele contemporane.Primele PC-uri nu aveau harddisk-uri
.Primele harddisk-uri erau cat jumatate de cutie de pantofi si puteau stoca
10 megaocteti ,adica mai putin decat avem nevoie pentru un singur program
windows .Harddisk-urile actuale ocupa un spatiu de zece ori mai mic si
pastreaza de 100 de ori mai multe date .De fapt ,unitatea de masura standard
pentru capacitatea harddisk-urilor a crescut de 1000 de ori ,de la megaocteti
la gigaocteti.In acelasi timp ,costul harddisk-urilor a scazut - nu numai
costul pe megaoctet,ci si pretul de baza al unei unitati de disc standard. De
fapt harddisk-urile actuale au foarte putine in comun cu discurile produse cu
10 ani in urma. Harddisk-urile moderne ocupa mai putin spatiu, raspund mai
rapid, au capacitati mult mai mari, rezista de cateva ori mai mult timp si
sunt mai putin expuse la defecte decat discurile mai vechi.Un disc modern
nici nu se conecteaza la PC la fel ca unul dintre primele discuri. Noile
interfete, într-o evolutie constanta, promit cresterea vitezei si simplifica
instalarea.
Tehnologia harddisk-urilorHarddisk-ul
este un dispozitiv combinat, avand o parte electronica si o parte mecanica.
Din punct de vedere electric, harddisk-ul are misiunea de a transforma
impulsurile evanescente ale datelor digitale in campuri magnetice permanente.
Ca si alte dispozitive magnetice de inregistrare harddisk-ul foloseste un
electromagnet, numit cap de citire/scriere, ca sa alinieze polaritatile
particulelor magnetice de pe discuri. Toata
tehnologia harddisk-urilor se sprijina pe un principiu de baza al fizicii.
Curentul electric care trce printr-un conductor creeaza in jurul acestuia un
camp magnetic iar intr-un conductor aflat sub influenta unui camp magnetic
variabil se induce curent electric. Discurile componente ale unitatii sunt
fabricate din aluminiu, peste care este aplicat un strat subtire de material
paramagnetic (usor magnetizabil), acesta avand la baza un oxid de fier.
Fiecareia dintre cele doua suprafete ale fiecarui disc îi corespunde cate un
cap de citire, care, in timpul rotatiei platanelor, pluteste pe o
"perna" de aer deasupra lor. Cand un curent, pozitiv sau negativ,
strabate bobina aflata in componenta capului de citire, particulele magnetice
aflate dedesubt, pe suprafata discului, se aliniaza in sensul curentului
electric, astfel creându-se doua stari, corespunzatoare pentru 0 si 1. Când
se doreste citirea informatiei stocate pe disc, procesul se inverseaza, în
capul de citire inducându-se curent electric la trecerea peste zonele
polarizate magnetic de pe suprafata discului. Alte
circuite electronice ale sistemului de harddisk controleaza partea mecanica a
unitatii si contribuie la organizarea corespunzatoare a informatiilor stocate
si la localizarea datelor stocate pe disc.
Toate
discurile se rotesc unitar pe un singur ax ,numit dispozitiv de antrenare
(spindle).De obicei ,axul este conectat la un motor care roteste intregul
ansamblu. RotatiaAproape
invariabil, harddisk-urile se rotesc cu o singura viteza, masurata in rotatii
pe minut sau RPM. Aceasta viteza nu se modifica in timpul functionarii
hard-discului, desi unele discuri se pot opri pentru economisirea energiei.
Rotatia constanta este numita tehnic inregistrare la viteza unghiulara
constanta (constant angular velocity recording). Aceasta tehnologie
stabileste viteza de rotatie a discului la o anumita valoare constanta,
astefel incat intr-o perioada data de timp pe o anumita pista capul de
citire/scriere parcurge un arc de aceeasi marime (masurata in grade).
Lungimea reala a arcului masurata linear (in inch sau centimetri) depinde de
pozitia radiala a capului. Desi arcul de cerc folosit pentru inregistrarea
unui bit are aceasi lungime unghiulara (in grade), atunci cand capul de
citire/scriere se afla mai departe de centrul discului, lungimea lineara este
mai mare. In ciuda lungimii mai mari a arcurilor catre marginea exterioara a
discului, la fiecare rotatie a discului se inregistreaza acelasi numar de
biti, deci aceasi cantitate de informatie. Un cerc complet la marginea
exterioara a discului contine acelasi numar de biti ca si un cerc complet de
la marginea interioara a discului. O
tehnologie mai eficienta, numita inregistrare cu viteza liniara constanta (constant
linear velocity recording), modifica viteza de rotatie a discului in
functie de distanta capului de citire/scriere fata de centrul discului,
astfel incat intr-o perioada data de timp pe sub cap trece un arc de aceasi
lungime. Atunci cand capul de citire/scriere se afla mai aproape de marginea
exterioara a discului, unde circumferinta este mai mare, viteza de rotatie
mai mica permite inregistraria unui numar mai mare de biti la fiecare
rotatie. Folosind aceasta tehnologie, un disc de o dimensiune data poate
stoca o cantitate mai mare de informatii. Figura
urmatoare ilustreaza diferenta dintre cele doua metode de inregistrare.
Lungimea sectoarelor variaza in cazul vitezei unghiulare constante, dar
ramane aceasi in cazul in cazul vitezei liniare constante. Numarul de
sectoare este acelasi pentru toate pistele in cazul vitezei unghiulare
constante, dar se modifica in cazul vitezei lineare constante.
Harddisk-urile
moderne folosesc un compromis intre inregistrarea cu viteza unghiulara
constanta si inregistrarea cu viteza constanta. Desi pastreaza o viteza de
rotatie constanta, aceste discuri modifica temporizarea bitilor individuali
in functie de distanta de centrul discului la care sunt scrisi. Prin
scurtarea duratei bitilor (masurata in microsecunde) pe pistele mai lungi ale
discului, se poate obtine o marime liniara constanta pentru fiecare bit.
Aceasta tehnica de compromis sta la baza tehnologiei de inregistrare pe zone
multiple (multiple zone recording). Capetele de citire/scriereIn
afara discurilor, singura componenta aflata in miscare in interiorul celor
mai multe unitati de harddisk este sistemul de capete. In majoritatea
unitatilor, pentru fiecare fata a discurilor este folosit un cap de
citire/scriere care se deplaseza foarte aproape de suprafata lui. Fiecare
dintre aceste capete de citire /scriere este flexibil conectat la un brat mai
rigid. De obicei, mai multe brate sunt legate laolalta pentru a forma o
singura unitate mobila(de obicei pivotanta). Proiectarea fizicaCapul
de citire/scriere este conectat la mecanismul de actionare printr-o
articulatie flexibila care permite coborarea sau ridicarea instantanee a
capului. Atunci cind harddisk-ul este oprit sau trece in modul asteptare si
discurile nu se mai rotesc, capul se asaza usor pe disc, fiind impins de un
resort foarte slab. Modelul fizic al capului de citire/scriere il face sa
semene cu o aripa de avion. Atunci cand se rotesc, discurile antreneaza si
aerul din jur. Deplasarea aerului creeaza un curent care, la fel ca aerul
care trece pe langa aripile unui avion, provoaca ridicarea capului de
citire/scriere de pe disc. Atat timp cat discurile se rotesc, capetele de
citire/scriere zboara la o distanta de citeva milionimi de inci de suprafata
discului. Efectele de altitudineInaltimea
la care se deplaseaza capetele de citire/scriere ale hard-discurilor este
unul dintre factorii care determina capacitatea de stocare a unei unitati.
Campurile magnetice sunt divergente, asa ca o data cu distanta dintre cap si
disc creste si dimensiunea aparenta a campului generat de o tranzitie de flux
de pe disc. Micsorarea distantei dintre cap si disc reduce dimensiunea
aparenta a tranzitiilor de flux, permitand stocarea mai stransa a acestora pe
suprafata discului si cresterea capacitatii discului. Pentru prima generatie
de harddisk-uri capetele se deplasau la o distanta de 10-12
microinci-milionimi de inci-de suprafata discului. Capetele de citire/scriere
ale harddisk-ului moderne zboara la o altitudine mai mica, de aproximativ 5
microinci. Reducerea altitudinii a fost posibila dotorita folosirii unor
discuri cu rugozitate mai mica si a mediilor magnetice bazate pe pelicula
subtire. GeometriaPisteleIndiferent
de tipul mediului magnetic sau al mecanismului de actionare folosit de un
disc, capul de citire/scriere trebuie sa isi opreasca miscarea laterala pe
disc de fiecare data cand scrie sau citeste. Cat timp capul stationeaza,
discul se roteste. De fiecare data cand discul efectueaza o rotatie completa,
capul traseaza un cerc complet pe suprafata acestuia. Acest cerc se numeste
pista. CilindriiFiecare
cap de citire/scriere traseaza o pista pe discul asociat. Mecanismul de
actionare blocheaza toate capetele in aceeasi pozitie fata de centrul
discului, de-a lungul unei raze date. Deoarece combinarea tuturor pistelor
trasate de capetele de citire/scriere pentru o anumita pozitie a mecanismului
de actionare formeaza scheletul unui cilindru, o stiva verticala de piste
este deseori numita chiar cilindru (apare notiunea de cylinder (cilindru),
datorita faptului ca avem mai multe dicuri paralele. Cilindrul se defineste
ca totalitatea pistelor de pe toate fetele care au aceeasi distanta fata de
centru. Toti cilindrii formeaza volumul). Numarul de cilindri ai unei unitati
de harddisk este egal cu numarul pistelor de pe fiecare disc. Cu cat un disc
are mai multi cilindri, cu atat poate stoca mai multe date. Numarul maxim de
cilindri aste limitat de factori fizici inerenti in tehnologia folosita de
unitatea de disc.
Pistele
(cu rosu) sunt concentrice pe suprafata platanelor.Pistele aflate la aceeasi
distanta de axul discului, dar pe platane diferite, formeaza un cilindru
(figurat printr-o suprafata rosie, semitransparenta. SectoareleMajoritatea
sistemelor de discuri impart ficare pista in arce mai scurte, numite
sectoare. Sectorul este unitatea de baza pentru cantitatea de informatii
stocate pe un disc. Sectoarele au lungimea fixa si sunt compuse dintr-o
secventa de date, precedata de un "preambul" care are rolul de
aspune capului de citire unde incep datele utile. Dupa secventa de date de pe
disc, pentru a asigura integritatea datelor, este inregistratao alta portiune
care contine un cod de corectie a erorilor (ECC) numit cod Reed-Solomon.
Intre doua sectoare consecutive axista un spatiu (intersector gap) care are
rol de delimitare. Unele sisteme de operare folosesc sectorul ca unitate de
masura de baza(asa cum se intampla in cazul sistemului de fisiere High
Performance File System de sub OS/2). Sistemul de operare DOS foloseste ca
unitate de masura pentru fisierele stocate pe disc clusterul,care este format
din mai multe sectoare. Sectoarele pot fi logice (sectoare soft), fiind
marcate prin combinatii de biti inregistrate impreuna cu datele de pe fiecare
pista sau fizice (sectoare hard), fiind stabilite de mecanismul discului.
Cele mai multe hard-discuri moderne folosesc o tehnica numita inregistrarea
pe zone multiple (multiple zone recording sau MZR), care permite stocarea
unui numar diferit de sectoare pe fiecare pista.Aceasta tehnica permite
folosirea mai eficienta a capacitatii de stocare oferita de mediul magnetic. Performantele drive-uluiPerformantele
unui HDD sunt influentate de mai multi factori. Pentru a citi o informatie de
pe harddisk, trebuie întâi identificat sectorul sau sectoarele pe care acesta
se afla, dupa care capul de citire/scriere trebuie deplasat deasupra pistei
pe care respectivul sector se afla. Timpul pierdut cu aceasta operatie se
numeste timp de cautare (Seek Time), cu valori medii cuprinse între 5
si 25 ms. Dupa ce capul a fost pozitionat deasupra pistei dorite, se mai
introduce înca o întârziere, numita Rotation Latency, pâna când
sectorul cautat se va roti pâna sub capul de citire. Cu vitezele actuale de 5400
si 7200 de rotatii pe minut, transferul unui anumit sector se realizeaza
într-un timp foarte scurt, adevarata întârziere fiind generata de cei doi
factori amintiti: Seek Time si Rotation Latency. Rata sustinuta
de transfer a unui disc este diferita de rata interna de transfer a
drive-ului si este foarte foarte importanta pentru aplicatii multimedia si
Internet, unde un flux continuu este cerut, iar aceasta se calculeaza
incluzând întârzierile aparute. Optimizarea discului este una dintre cele mai
simple metode de a creste performantele ratei de transfer, pentru ca între
doua piste consecutive timpul de acces poate scadea sub 1ms. La
vitezele de peste 90 de rotatii/secunda, pe care discurile le ating,
temperatura platanelor creste, cauzând o dilatare a acestora, lucru care
poate duce la scrierea si citirea de date eronate, în acest caz fiind nevoie
de o recalibrare. Chiar daca procesul de recalibrare se întâmpla destul de
rar, de obicei doar de 2-3 ori de la pornirea discului pâna când acesta
ajunge la temperatura sa medie de functionare, pentru o aplicatie ce nacesita
flux continuu de date, întreruperea cauzata de recalibrare poate fi un lucru
fatal. Dar rar se ajunge la întreruperea fluxului, în special datorita
faptului ca producatorii au început sa implementeze memorii cache de
dimensiuni din ce în ce mai mari în partea electronica a discurilor. InterfeteHarddisk-urile
IDE moderne au evoluat din discurile care dotau primele IBM PC XT. Interfata
IDE (Integrated Drive Electronics) a început sa fie folosita pe scara
larga în sistemele personale pe la începutul anilor 90. Aceasta oferea o
interfata între disc, BIOS si sistemul de operare prin intermediul a trei
parametri - CHS -Heads (capete), Sectors (sectoare) si Cylinders
(cilindri). Pe atunci, o capacitate de 528 MB parea de neatins, capacitate
care era de fapt produsul valorilor maxime pe care cei trei parametri puteau
sa le aiba (16 Heads, 63 Sectors si 1024 Cylinders, la o
capacitate standard de 512 octeti pe sector). Odata
cu aparitia capacitatilor peste 528 MB problemele, cum era de asteptat, au
aparut si ele. Primele drive-uri de peste 528 MB nu puteau fi folosite la
întreaga capacitate, pentru ca pur si simplu, nu exista o metoda de a accesa
datele care depaseau aceasta limita. Ca un rezultat la aceasta situatie,
controlerele de disc au început sa ofere BIOS-ului informatii fizic
incorecte, dar acceptate de acesta, despre geometria discului, iar mai apoi
BIOS-ul converteste aceste date în informatiile reale pentru a accesa
întreaga capacitate. Solutia gasita a fost dezvoltarea standardului, care a
evoluat în EIDE (Extended IDE),care avea o noua metoda de a adresa
discul, numita LBA (Logical Block Addressing), adica fiecarui sector
distribuindu-se câte un numar între 0 si 224, lasând controlerul sa
converteasca aceasta adresa în formatul Heads, Sectors si Cylinders.
Pe lânga alte îmbunatatiri, aceasta interfata suporta si alte unitati
(CD-ROM, DVD etc) si interfata a fost redenumita ATAPI. Ajungându-se la
momentul în care aceasta interfata a devenit prea înceata pentru ratele d
transfer de care era nevoie, i s-au adus noi modificari. Astfel au aparut
UDMA33, UDMA66 si UDMA100 (se foloseste si UltraATA în loc de UDMA sau
UltraDMA), cu ratele de transfer de maxim 33, 66 si 100 MB/s.
|
|