Continut:
* Camerele
ViewCam și Gembird sunt studii de caz și pot fi īnlocuite īn partea aplicativă
cu orice tip de cameră
video/web aflată la dispoziția
studenților, cu precizarea
tipului și caracteristicilor acesteia 5. Standardul IEEE 1394
Comunicatiile care implica transfer de imagini au nevoie de banda de frecventa mare, rata de transfer mare, viteza de prelucrare mare. Camerele analogice se cupleaza la calculator printr-o
placa de achizitie (frame grabber, video blaster) care face si conversia
analog-numerica. Alte camere, camerele numerice, includ conversia analog-numerica si ofera direct valorile numerice corespunzatoare nivelelor de gri sau culorilor. O
solutie pentru cuplarea acestor camere la calculator este magistrala numerica seriala IEEE 1394 (DV pentru piata
de camere video, Firewire pentru Apple, iLink pentru
Sony). IEEE 1394 ofera solutia
standardizata pentru videoconferinte, transmitand sunet si imagine in timp real. Conform estimarilor
de la nivelul anului
2000, anul 2003 este anul in care despre IEEE 1394
se va vorbi ca despre NTSC sau PAL. Acest standard a fost dezvoltat din dorinta de a oferi o solutie universala de conectare simpla pe aceeasi magistrala
seriala a perifericelor si echipamentelor video si ofera rate de transfer de ordinul sutelor de megabiti pe secunda
(100, 200 sau 400 Mbps). Configurarea
se face automat (Plug&Play),
iar reconfigurarea este dinamica. Cablu utilizat este subtire si flexibil, suficient pentru a conecta 63 de dispozitive conectate inlantuit (daisy-chain) sau
arborescent (tree).
Standardul suporta simultan (figura 39) canale sincrone (date in timp real,
audio, video) si asincrone
(pentru controlul
traditional al perifericelor). Se pot conecta camere video, CD-ROM, imprimante,
dispozitive de stocare in
masa, camere video cu caseta, videorecordere. Traficul sincron nu este afectat de cel asincron. In cadrul standardului IEEE 1394
se poate implementa comunicatie bidirectionala si punct-la-punct,
care nu foloseste memorie
sau resurse CPU.
La
100 Mbps se pot transporta date audio si video comprimate MPEG, lasand loc suficient
si pentru controlul asincron. La 200 Mbps
se pot transmite imagini
in timp real pentru o rezolutie 640×480. La 400 Mbps se poate
asigura traficul necesar dispozitivelor de stocare in masa. Traditional,
camerele ofera semnal analogic sau numeric
care este convertit in
analogic, acesta este transmis pe cablu,
iar in calculator trebuie
reconvertit numeric, la 26 sau
30 fps (frames per second - cadre/secunde). Fiecare conversie si compresie scade calitatea imaginii. Mentinerea calitatii si a numarului de cadre pe secunda este
o sarcina dificila. IEEE
1394 fiind complet
numeric, permite eliminarea
conversiilor intermediare. In
1995, SONY a prezentat prima camera numerica cuplata pe 1394, CCM-DS250 la 30 fps si
rezolutie 640×480. Exista
un singur conector pentru interfatarea camerei pe IEEE 1394 pentru toate semnalele (inclusiv controlul camerei: focus, zoom, stralucire, nuanta,
culoare, amplificare,
iris, shutter); se transmite si alimentarea in curent continuu.
La
nivelul inferior, IEEE 1394 este
un standard de comunicatie numerica
de foarte mare viteza, asemanator cu FastEthernet. Fata de standardul
100BaseT exista
trei diferente: · Comunicatia
se face pe distante mici la viteze mari (intre 400 Mbps si cativa Gbps),
dar distanta poate creste cu hub-uri si repetoare ca la IEEE 802.3 Ethernet. · Se garanteaza banda
de frecventa. Pentru canalele sincrone se deschide o banda de frecventa fixa intre cele doua
dispozitive, ceea ce permite transmisii
video fara intreruperi. · Este o interfata standardizata
pentru camere. Cu mesaje standard se detecteaza o
camera conectata si posibilitatile ei de lucru (moduri video, rezolutii, filtre, shutter, parametri
de conversie analog-numerica).
Calculatoarele, inclusiv cele portabile, ofera porturi IEEE 1394 si exista placi PCI cu astfel de porturi. O diferenta intre sistemele de achizitie si prelucrare de imagini este data de locul in care se face conversia.
Initial, la nivelul senzorului,
se numara de fapt electronii acumulati, iar ulterior la citirea sarcinilor din senzor se genereaza un semnal analogic pentru o linie din imagine. Daca conversia are loc in camera, atunci transmisia semnalului se face
sub forma numerica care este
imuna la zgomot. Varianta alternativa, mai veche, presupune
ca se transmite semnalul analogic, mai usor afectat de zgomot si se converteste acest semnal in numeric pe o placa din calculator. Un
alt avantaj mare sustinut
de acest standard este posibilitatea cuplarii unui hard-disk cu o camera pe
un canal dedicat. Astfel
se asigura un transfer sincron
de mare viteza, neperturbat,
care nu este posibil intr-o cuplare traditionala. IEEE
1394 are potentialul unui standard de comunicatie numerica. Astfel se pot cupla nu numai camere, ci si hard-disk-uri. Exista firme
care produc sisteme de supraveghere si control pentru aplicatii robotice si care dezvolta aplicatii in care sunt cuplate, pe magistrale IEEE 1394, dispozitive de intrare-iesire pentru masini-unelte si roboti ca
si dispozitivele de
control al miscarii. Se reduce
astfel costul cablarii si instalarii
ceea ce e mare avantaj pentru integratorii de sistem. O
intrebare fireasca care
se pune este daca IEEE 1394 va elimina necesitatea placilor de achizitie si prelucrare de imagini (frame
grabber) din calculator. Pentru a raspunde la aceasta intrebare, se remarca faptul ca functiile unui
frame grabber (figura
42) pot fi impartite in doua
grupe: · front-end: interfata
cu exteriorul, achizitia datelor de la camera, controlul
camerei (shutter,
controlul expunerii,
reset asincron etc.), receptia
sincronizarilor si declansarilor externe, controlul procesului prin semnale I/O numerice, controlul luminii stroboscopice; · back-end: interfata cu calculatorul, primirea instructiunilor de programare, transferul imaginilor numerice, afisarea imaginilor.
Standardul IEEE 1394 ofera multe din functiile front-end,
dar nu pe toate. In plus, IEEE 1394 ofera
un mod de a interfata frame grabber-ele
cu camerele. In mod curent
aceasta interfata este una analogica
RS-170, dar
ea poate sa fie inlocuita cu IEEE 1394. Exista circuite integrate care ofera intr-un cip si interfata
IEEE 1394 si interfata
PCI cu calculatorul. Astfel
se pot dezvolta interfete
sau frame
grabber-e ieftine. Totusi,
acestea nu au eliminat frame grabber-ele
pentru ca nu ofera toate functiile
front-end (de exemplu,
declansare externa) si pentru ca
functiile back-end
nu sunt performante (de exemplu, transferul imaginilor). Performanta frame grabber-lor
este critica in ceea ce priveste
transferul si prelucrarea imaginilor pentru aplicatii de grafica sintetica, deci IEEE 1394 nu le va elimina. La
nivelul anului 2001 s-a scris foarte mult despre competitia
dintre USB 2.0 (Universal
Serial Bus) si IEEE 1394. USB 2.0 la 480 Mbps a
fost asteptat si practicat a devenit standard pe majoritatea calculatoarelor personale si pentru toate dispozitivele care au nevoie de magistrala de comunicatie de banda larga. Dintre aceste dispozitive multe sunt folosite
in aplicatii industriale si stiintifice care utilizeaza imagini. Pana la impunerea definitiva a standardului USB,
IEEE 1394 (FireWire pentru Apple si i.Link pentru Sony) la 400 Mbps ramane
singura solutie de conectare de mare viteza si se apreciaza ca va ramane
solutia viabila pentru comunicatia intre dispozitivele care manipuleaza imagini. O posibila impartire a aplicatiilor ar putea fi: · USB pentru perifericele calculatoarelor personale; · FireWire pentru dispozitivele
electronice casnice (consumer electronics): camere video numerice, videocasetofoane numerice, videodiscuri, televiziune numerica. IEEE
1394 este cu doi ani in avans fata de USB, un
standard respectat de majoritatea
camerelor video digitale,
de multe camere foto digitale si de alte dispozitive
electronice de consum. Se
pune intrebarea de ce a mai fost
nevoie sa se caute un alt standard pentru comunicatia de mare viteza. Nu se
poate mentiona vreun avantaj particular pentru USB 2.0 in afara vitezei mai mari,
480 bps fata de 400 bps, si a compatibilitatii
cu USB 1.1 (care a pornit de la 12 Mbps). S-ar putea totusi
mentiona ca USB este un produs Intel, in timp ce IEEE 1394 nu este un astfel de produs, USB fiind promovat de un grup de firme din care fac parte
Compaq, HP, Intel, Lucent, Microsoft, NEC si
Philips. |
|